مراسم وداع با پیکر شهیدان خدمت در مصلی تهران برگزار شد + فیلم ساعت ۹ صبح چهارشنبه، زمان اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر‌های مطهر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت (۲ خرداد ۱۴۰۳) پیام تسلیت رهبر انصارالله یمن به رهبر انقلاب درپی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش محل تدفين شهيدجمهور مشخص شد + عکس اعلام آمادگی نروژ برای بازداشت نتانیاهو اختلال در سخنرانی وزیر خارجه آمریکا توسط معترضان حامی فلسطین + فیلم (یکم خرداد ۱۴۰۳) آتش سوزی در نزدیکی پایگاه ارتش اسرائیل + فیلم (یکم خرداد ۱۴۰۳) تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی در حرم حضرت معصومه(س) بر روی دوش خادمان + فیلم حضور بی‌سابقه و میلیونی مردم قم در مراسم وداع و تشییع شهدای خدمت + فیلم مصر هر گونه هماهنگی با تل‌آویو در رفح را تکذیب کرد لاپید: کابینه نتانیاهو دچار جنون شده است محل خاکسپاری شهید امیرعبداللهیان مشخص شد حملات خمپاره‌ای نظامیان صهیونیست به بیمارستان «کمال عدوان» غزه (یکم خرداد ۱۴۰۳) باقری: تلاش‌های امیرعبداللهیان برای تحقق اهداف سیاست خارجی ماندگار است همسر بشار اسد به سرطان مبتلا شد لحظه شکار پهپاد آمریکایی «ام کیو۹ » بر فراز آسمان البیضاء + فیلم شیخ عیسی قاسم: شهادت آیت‌الله رئیسی رخدادی تلخ برای جهان اسلام است وانگ یی: چین یک دوست خوب را از دست داد بلینکن: خروج آمریکا از برجام بدترین تصمیم بود حملات بی‌امان حزب‌الله به پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی (یکم خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مروری بر همه رویدادهای مرزی خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون | نیم‌میلیون تبعه غیرمجاز به کشورشان بازگردانده شدند

  • کد خبر: ۲۰۳۳۶۸
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
مروری بر همه رویدادهای مرزی خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون | نیم‌میلیون تبعه غیرمجاز به کشورشان بازگردانده شدند
مروری بر اتفاقات ریز و درشتی که در ۹ ماه ابتدایی امسال در مرز‌های خراسان رضوی رخ داده است.

به گزارش شهرآرانیوز «راسک» به اسم رمزی شبیه شده است تا غیرت مرزبانان شجاع در پاسداری از مرز‌های شرقی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. اگر چه این موضوع برای مرز‌های خراسان‌رضوی ناآشناست و سالیان سال امنیت این ۸۳۵ کیلومتر، زبانزد دوستان داخلی و مزدوران خارجی بوده و کمتر سودجویی جرئت نزدیکی به این مرز‌ها را داشته است، مگر آنکه دست از جان شسته باشد.

امروز همان مزدوران بهتر از همه درک می‌کنند که مرزبانی خراسان‌رضوی در ۹ ماهه گذشته چگونه با عملکرد خود جلو نقشه‌های شوم آن‌ها را گرفته است. تا جایی که به‌طور میانگین در ۲۷۶ روز گذشته، روزانه چهارده کیلوگرم موادمخدر از قاچاقچیان پشت همین مرز‌ها کشف شده است.

همچنین در هر ۲۴ ساعت، پنج قاچاقچی زمین‌گیر شده‌اند و بیش از ۱۶ میلیون تومان کالای قاچاق کشف شده و همچنین به‌طور میانگین روزی بیش از ۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و هشت گوشی تلفن همراه سرقتی به دست مرزبانان افتاده است. همه این‌ها را نوشتیم تا بگوییم که در ۹ ماه گذشته هیچ حادثه امنیتی خاصی در مرز‌های استان رخ نداده است. حالا سردار مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان‌رضوی، جزئیات آنچه را در مرز‌های استان از ابتدای سال تا پایان پاییز رخ داده است، تشریح می‌کند.

با آغاز درگیری‌های افغانستان و افزایش تردد اتباع کشور همسایه، به همان نسبت ورودی قاچاقی پناه‌جویان نیز رشد داشت. موضوعی که هوشیاری دوچندان مرزبانان را می‌طلبید تا جایی که دستگیری غیرمجاز‌ها هنگام ورود به کشور نیز وارد رکورد‌های جدیدی شد.

در این میان تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز در سطح شهر‌های مختلف استان شناسایی و دستگیر شدند و اقدامات لازم به‌منظور بازگرداندن این افراد به کشور مادری‌شان آغاز شد. در تمام این فرازونشیب‌ها نقش مرزبانان خراسان‌رضوی از همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع اتباع بیگانه پررنگ‌تر بود تا جایی که از ابتدای بهار تا پایان پاییز ۵۲۰ هزار تبعه غیرمجاز را طرد کردند، به عبارتی هر روز نزدیک به ۲ هزار افغانستانی از مرز‌های استان به کشورشان بازگردانده شده‌اند. این آمار به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.

مواد مخدر دغدغه‌ای قدیمی

یکی دیگر از موضوعاتی که مرزبانی را سیبل پرونده‌های گسترده کرده است، پرونده‌های موادمخدر است تا جایی که هر گاه صحبت از مرزومرزبانی می‌شود، ذهن شهروندان ناخواسته گرد حوزه مبارزه با موادمخدر می‌چرخد. در این میان نیرو‌های مرزبانی در این رسالت تاریخی‌شان در رویارویی با سوداگران مرگ نه‌تن‌ها هیچ‌گاه پا پس نکشیده‌اند، بلکه گاهی با جان‌فشانی جلو این مزدوران را گرفته‌اند تا جایی که از ابتدای سال تا پایان آذرماه، مرزبانان خراسان‌رضوی موفق به کشف بیش از ۴ هزار کیلو انواع موادمخدر شده‌اند. کشفیاتی که به نسبت مدت مشابه سال قبل با افزایش ۸۷ درصدی روبه‌رو بوده است.

تریاک، صدرنشین مخدر‌ها

هرچند آمار‌های جهانی از کاهش کشت خشخاش و تولید ماده‌مخدر تریاک به‌عنوان محبوب‌ترین مخدر جهانی در کشور افغانستان حکایت دارد، براساس آمار‌های رسمی، بیشترین مخدر کشف شده در مرز کشور همسایه، تریاک بوده و ماده مخدر شیشه در رتبه دوم بوده است، در مقابل کمترین مواد مکشوفه در مرز‌های استان مربوط به مرفین و هروئین است. همچنین از ابتدای سال تا پایان ماه نهم، ۱۸۳‌قاچاقچی موادمخدر هنگام ورود به کشور دستگیر شده‌اند که این میزان دستگیری به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مأموریت تازه‌نفس

هرچند عملیات‌های مرزبانی همیشگی یا به‌عبارتی تکراری است، اما چند سالی است که مأموریتی جدید و اتفاقا مهم به فهرست خدمات مرزبانان اضافه شده است. در چند سال اخیر مرزبانان با تهدید جدیدی علیه شهروندان ایرانی روبه‌رو هستند و باید در مرز‌ها گوش‌به‌زنگ باشند و دست سارقان و قاچاقچیان گوشی‌های تلفن همراه شهروندان را برای قانون رو کنند.

بازار کشور همسایه، چند صباحی است که تشنه گوشی‌های سرقتی ایرانی است و سارقان نیز با شناسایی این بازار تازه‌رونق گرفته، به‌جای اوراق گوشی‌ها در داخل به‌منظور فروش قطعات، تلفن‌های گران‌قیمت را به افغانستان قاچاق می‌کنند. البته مرزبانان نیز در این میان، سال پرتلاطمی را پشت سر گذاشته و موفق به کشف ۲ هزار و ۲۲۷ گوشی سرقتی آن هم در طی ۹ ماه شده‌اند. مأموریت‌هایی که به نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است، به عبارتی مرزبانان به‌طور میانگین روزانه هشت دستگاه تلفن همراه از سارقان و مال‌خران پیش از خروج از کشور کشف کرده‌اند.

سدی در برابر تاراج اقتصاد کشور

حوزه پیشگیری از قاچاق کالا یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که مرزبانان با دستگیری قاچاقچیان و توقیف کالا‌ها می‌توانند جلو تاراج اقتصادی کشور را در مقیاس کوچک بگیرند. موضوعی که مرزداران با صلابت خود توانسته‌اند به طور میانگین در سه فصل ابتدایی سال، روزی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کالای قاچاق کشف و پنج قاچاقچی را دستگیر کنند.

در ۲۷۶ روز ابتدایی امسال در مرز‌های خراسان‌رضوی ۱۴۰۲ قاچاقچی کالا دستگیر شده‌اند که این افراد قصد جابه‌جایی بیش از ۴۶ میلیارد تومان کالای قاچاق بین ایران و کشور‌های همسایه را داشته‌اند. در حوزه قاچاق سوخت نیز، ۵۸۶‌هزار و ۶۰۰ لیتر انواع سوخت قاچاق کشف شده است. در این میان بیشترین کالای قاچاق از ایران به کشور‌های همسایه سوخت بوده است و موادغذایی، دارو، شیرخشک، لوازم بهداشتی، سیگار، لوازم‌یدکی و... جزو دیگر کالا‌های رایج در حوزه قاچاق محسوب می‌شود.

اقدامات فوق‌برنامه

شناخت و اشراف مرزبانان به مرز‌ها و روستا‌ها و شهر‌های مرزی، موجب شده تا مرزبانان یک اقدام فوق‌برنامه را علاوه بر مأموریت‌های همیشگی‌شان پیش ببرند. مرزبانان علاوه بر کار مرزبانی، حراست و حفاظت از مرز‌های استان کار انتظامی و قضایی نیز انجام می‌دهند که در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۱‌هزار و ۲۹۳‌ابلاغ احضاریه و اخطاریه به دست افراد مرزنشین رسانده‌اند و در حوزه اعزام به محاکم قضایی ۱۴۲۰ نفر را همراهی کرده‌اند که این آمار به نسبت سال گذشته، رشد ۲۸ درصدی داشته است. همچنین در حوزه تحقیقات قضایی بیش از ۳ هزار تحقیق با افزایش ۸۱ درصدی به نسبت سال قبل را انجام داده‌اند.

درمجموع ۲۷۶ روزی را که بر مرزبانان استان گذشته است به روایت آمار تشریح کردیم تا بگوییم که رمز امنیت مرز‌های استان در هوشیاری و رشادت مرزداران است، همان‌هایی که تا پای جان در حراست از مرز‌ها ایستاده‌اند و ایستاده می‌مانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->